رفتن به محتوای اصلی
x

اساسنامه تیم پزشکی

به نام خدا

اساسنامه تيم شكاف لب و كام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

١- نام تیم پزشکی:

نام تیم عبارت است از” تیم مراقبت از بیماران مبتلا به شکاف لب وکام اصفهان”که در این اساسنامه با نام اختصاری” تیم شکاف لب و کام اصفهان” ناميده خواهد شد.

 

٢- تعريف تیم:

تیم شکاف لب و کام اصفهان، جامعه ای است بدون وابستگی به هرنوع خط مشی سیاسی که به منظور ارائه ی خدمات آموزشی، تشخیصی، مشاوره ای و درمانی سرپایی واقدامات پیشگیرانه به بیماران مبتلا به شکاف لب و کام و ناهنجاری های Craniomaxillofacial تأسیس گرديده است.این تیم زیر مجموعه ای از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه می باشد.

تصمیم تیم بر این است که مرکز تحقیقاتی تحت عنوان شکاف لب و کام تشکیل دهند تا بتوانند مطابق با قوانین مرکز تحقیقات و چارت سازمانی آن به فعالیت خود ادامه دهند.

 

٣-آرم :

آرم تیم شکل ياد شده زير مي باشد که بايد در مهر و کاغذهای مربوطه تیم آورده شود.

                                                                                          

 


 

۴-اهداف :

هدف اصلی یک تیم بین رشته ای ،فراهم کردن روند درمان یکپارچه و هماهنگی است که کفایت لازم را دارا بوده و از نظر ادامه دار بودن مراقبت های درمانی بیمار و نیز پیگیری های طولانی مدت قابل اطمینان باشد.

تيم شكاف لب و كام، بیماران دارای شکاف کام یا لب و ساير ناهنجاری های جمجمه ای –فكي-صورتی همراه را به صورت تیمی ویزیت نموده وجهت درمان وی، بر اساس پروتکل درمانی تعیین شده در جلسه تیم شکاف لب و کام اقدام می کنند.

این درمان هامی توانند شامل مداخلات جراحی- رفتاری- آموزشی،مشاوره ای،فیزیکی،دارویی ویا روانکاوی باشد. 

درمان های جراحی توسط متخصصین مربوطه دربیمارستان هاودرمانگاه های مجهز تخصصی صورت می گیرد

مداخلات رفتاری،فیزیکی،دارویی وروانکاوی تخت نظر متخصصین مربوطه درمطب ها،درمانگاه هاویاکلینیک های تشخیصی-درمانی شکاف لب وکام انجام خواهندگرفت.  علاوه بر آن ساير اقدامات حمايتي از بيماران و همچنين بررسي هاي ژنتيكي و اقدامات پيشگيرانه نيز در كلينيك مربوطه برنامه ريزي و اجرا می گردد.

در نتيجه مي توان اهداف تيم را به صورت زير شرح داد:

  1. انجام درمان های مختلف مورد نیاز بیمار،در زمان مناسب و با کیفیت از طریق پیگیری های انجام شده در کلینیک شکاف لب و کام
  2.  پیشگیری از ایجاد مشکلات همراه شکاف لب وکام از جمله: تاخیر زبانی، ایجاد خطاهای گفتاری ، بروز مشکلات شنوایی و دندانی با همکاری گروه مداخله زود هنگام واعضای تیم.
  3.  دستیابی به قابل قبول ترین سطح درمانی ممکن،متناسب با شرایط هر بیمار در تمام سنین
  4. به حداقل رساندن مشکلات عاطفی و روانی بزرگسالان و کاهش نگرانی خانواده های کودکان دارای شکاف لب و کام با برگزاری همایش هایی برای بیماران و خانواده هایشان؛
  5. ارتقاء کیفیت مداخلات درمانی از طریق افزایش سطح علمی و بالینی اعضای تیم ;آموزش نیروهای توانمند با برگزاري همایش ها و کارگاه های علمی و معرفی تازه های پزشکی در حیطه های مرتبط؛
  6. دعوت از همكاران داخلي و خارجي وايجاد بستر مناسب برای همکاری با ديگر گروه های علمی و تحقيقاتی درایران وساير کشورهای جهان از طريق مبادله های علمی وایجاد فضای مناسب برای انجام تحقيقات علمي در زمينه هاي مرتبط؛
  7. رفع مشکلات ناشی از تداخل درمان های مختلف در بیماران با برگزاری جلسات تصمیم گيري تيمي؛
  8. پیشگیری  از انجام درمان ها و جراحی های غیر ضروری و نامناسب با استفاده از ابزارهای تشخیصی؛
  9. پیشگیری از سردرگمی و آشفتگی خانواده ها در مراکز درمانی مختلف؛
  10. پیشگیری از به تعویق افتادن انجام اقدامات درمانی در سن مناسب ازطریق افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به این بیماری  توسط انتشار وپخش پمفلت های علمی و برگزاری همایش ها؛
  11. صرفه جویی در وقت و هزینه ی بیماران؛

 

۵-دفتر تيم:

دفتر تيم محلي است جهت انجام امور دفتري و اداري تيم از جمله صدور  ابلاغ هاي تيم،تایپ و بايگاني نامه هاي اداري تيم وصورتجلسه های درمانی بیماران،بايگاني پرونده هاي درماني  بيماران و اطلاعات اعضاي تيم.همچنین انجام هماهنگي لازم بین تيم با اعضا و نيز بيماران در اين محل صورت مي گيرد.

 

تبصره ۱:اطلاعات بایگانی شده در دفتر تیم از جمله صورتجلسه های تیم،اطلاعات خصوصی اعضای تیم پزشکی،اطلاعات فردی بیمار همچون نام،تلفن و یا آدرس ونیز عکسها و فیلم های  مربوط به بیماران فقط در دفتر تیم قرار داشته و به دلیل تعهد تیم مبنی بر محرمانه ماندن اطلاعات ،از دفتر خارج نخواهد شد.اما در صورت نیاز به اطلاعات پرونده درمانی بیمار از سوی کادر پزشکی،تیم گزارش جامعی از وضعیت درمانی بیمار ارائه خواهد داد.همچنین هریک از اعضای تیم در صورت نیاز به اطلاعات شخصی بیمار،می بایست پس از کسب اجازه از مسئول تیم ومسئول کلینیک و هماهنگی با دفتر کلینیک صرفا در دفتر تیم به مشاهده وبررسی اطلاعات بیمار بپردازند. 

 

تبصره ۲: مكان فعلي اين دفتر،كلينيك شكاف لب و كام اصفهان واقع در دانشگاه علوم پزشكي اصفهان –دانشكده علوم توانبخشي مي باشد.

 

۶- چارت سازمانی تيم:

تيم شکاف لب و کام اصفهان که زیر مجموعه ی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد،تشکيل شده از:

۱) هسته اصلی تیم

۲)کلینیک های تشخیصی- درمانی

۳)مراکز درمانی شامل بیمارستان ها و درمانگاه ها

۴)واحد آموزش و پژوهش

۵) واحد پشتیبانی و خیریه که سازمانی مستقل و مردم نهاد است و در حال حاضر با هماهنگی و همکاری تیم شکاف کام دانشگاه،خدمات درمانی - مشاوره ای و حمایتی مورد نیاز را به   بیماران می رساند.

 

۶-۱) هسته اصلی تیم متشکل است از :

۶-۱-۱) مسئول تيم

۶-۱-۲) هماهنگ كننده تيم

۶-۱-۳) اعضای تيم

 

۶-۱-۱) مسئول تيم :

مسئول تيم، يكي از اعضاي تيم است كه با رأي اعضاي تيم و طي برگزاری انتخابات برای مدت ۲ سال منصوب مي گردد.

وظايف مسئول تيم:

  1. مسئول تیم ملزم به بیان صادقانه خدمت رسانی تیم به صورت گزارش کتبی به معاونت پژوهشی دانشگاه و ریاست دانشکده های مرتبط (پزشکی،دندانپزشکی،توانبخشی و پرستاری -مامایی)به صورت سالانه می باشد.
  2.  نظارت بر كار اعضاي تيم و حصول اطمينان از اينكه اعضا از اساس نامه تيم تبعيت مي كنند.
  3. ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم و مَراجع مختلف از جمله دانشگاه،بیمارستان ها و کلینیک های مختلف تحت پوشش تیم ویا مرتبط با تیم وهم چنین اجزا، مختلف چارت سازمانی تیم.
  4. برنامه ریزی و مدیریت در اجرای برنامه های آموزشی،پژوهشی و درمانی در راستای اهداف تیم.
  5. تلاش درجهت ارتقاء سطح آگاهی و دانش تیم و نیز خانواده ها.
  6. تلاش درجهت گسترش فعالیت تیم در سطح کشور.
  7. تلاش درجهت مجهز نمودن مراکز درمانی مرتبط با تیم به ابزارهای تشخیصی-درمانی. 
  8. نظارت بر روند اجرای پروتکل درمانی مصوب تیم.

 

۶-۱-۲) هماهنگ كننده تيم :

هماهنگ كننده تيم، يكي از اعضاي تيم است كه با راي اعضاي تيم و طي انتخابات به مدت ۲سال منصوب می گردد.  ايشان وظايف زیر را به عهده دارد:

  • هماهنگي بين مسئول تيم و ساير اعضاي تيم
  • هماهنگي با بيماران برای شرکت در جلسات تيمی
  • جمع بندی و ابلاغ نظرات اعضای تیم به صورت شفاهی و کتبی به بیماران
  •  پیگیری وضعیت درمانی بیماران
  • تعيين زمان برگزاري جلسات تيم
  • پيگيري اقدامات مصوب شده در جلسات تيم

 

۶-۱-۳) اعضای تيم :

فارغ التحصيلان در رشته های جراحی (اطفال، پلاستیک، فک و صورت، گوش و حلق وبینی)،آسیب شناسان گفتار وزبان‌،ارتودنتیست وپرتزیست دندانپزشکی، پرستاری،نورولژیست و جراح مغز و اعصاب،پزشک اطفال،مشاوره ژنتیک و ژنتیک، شنوایی سنجی، رادیولوژی/تصویر برداری تشخیصی پزشکی،بیهوشی،روانپزشکی،روانشناسی، مشاوره و سایر تخصص های پزشکی مرتبط با اهداف تیم كه فرم درخواست عضويت تيم را تكميل نموده و مسئول وقت تيم تائيد نموده باشد به عنوان عضوتيم شكاف لب و كام اصفهان شناخته مي شوند.

اعضای تیم درمانی باید از مهارت، دانش و تجربه کافی در زمینه تشخیص،ارزیابی و درمان این بیماران برخوردار باشند و دوره های بازآموزی را در رشته تخصصی خود بگذرانند. میزان این مهارت و کفایت توسط بورد تخصصی و انجمن های علمی هر رشته تعیین می گردد. همچنین دوره هاي تكميلي اختصاصي براي درمان و سرویس دهی به این بیماران را گذرانده و از نظر آموزشی و پژوهشی نیز در این زمینه فعال باشند.

 

۶-۱-۳-۱) وظايف اعضاء تيم:

  • اعضاي تيم مي بايست در جلسات تيم كه به طور منظم تشكيل مي شود شركت نمايند.
  • اعضاي تيم مي بايست سالانه در دو كارگاه،سمینار آموزشی و یا كنگره هاي علمي مرتبط با اهداف تیم شركت نمايند.
  • در هر سال حداقل ۷۰ موردبيمار در زمينه شكاف كام و لب ويزيت كند (در مورد جراحان، حداقل۳۰موردبيمار در زمينه ي شكاف لب و كام جراحي نموده باشد)
  • عضو تیم می بایست سالانه حداقل ۱ مورد مقاله ی معتبر در زمینه شکاف لب و کام ارائه دهد.
  • عضو تیم می بایست سالانه حداقل در ۱ مورد طرح تحقیقاتی در ارتباط با اهداف تیم شرکت فعال داشته باشد.
  • عضو تیم موظف است شأن و اعتبار خود را بر اساس نظام نامه اخلاقی حفظ کرده و خود را ملزم به رعایت اصول حرفه ای بدانند.
  • عضو تیم موظف است بدون در نظر گرفتن نژاد،مذهب،جنسیت،قومیت و یا توان مالی ، اقدام به درمان افراد کنند.
  • عضو تیم موظف است بیماران خود را از هر گونه صدمه محافظت نمایند.
  • عضو تیم موظف استنظر پیشنهادی خود را در مورد هر بیمار در جلسه ارائه نماید.
  • عضو تیم موظف است تنها نوعی از درمان را که برای آن آموزش دیده و دارای مدرک می باشند به بیماران ارائه دهند.(با توجه به کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی خود و پروتکل درمانی تیم شکاف لب و کام)
  • عضوتیم موظف است از بروز تداخل و هم پوشانی در امر درمان در حیطه های مختلف درگیر، بدون هماهنگی قبلی و بررسی و تایید در جلسات تیمی اجتناب نمایند.
  • عضو تیم نبایست در جلب بیمار به رفتار های نادرست و غیر صادقانه متوسل شوند.
  • اعضای تیم می بایست با توجه به نیازهای فردی هر بیمار و میزان دسترسی به تخصصهای دیگر، بیماران را به متخصصینِ دیگر عضو تیم معرفی کنند.
  • اگرتیم نتواند آزمایشات و یا درمانهای مورد نیاز بیمار را فراهم کند موظف است که بیماران را به متخصصین خارج از تیم ارجاع دهد.
  • عضو تیم نبایست در ارجاع بیمار هیچ گونه کمسیون دریافت و یا پرداخت نماید.
  • عضوتیم موظف است تنها نوع مداخله ی درمانی تائید شده در جلسه تیمی شکاف لب وکام را به کار برند و در صورت هر گونه نظرمخالف و یا مغایر در این زمینه، قبل از اقدام،می بایست موضوع در جلسه تیمی مطرح بررسی و جهت اقدام تائید شود.

تبصره:نظارت بر حسن اجرای وظایف اعضای تیم و شایط فردی هر یک از اعضا با مسئول تیم بوده و درصورت بروز هرگونه مسئله ای ابتدا با تذکر حل شده و در صورت ادامه مشکل با نظر اعضای دیگر تیم از ادامه کار در تیم محروم می شوند.

 

۶-۱-۳-۲) حقوق اعضاء تيم:

  • اعضاي تيم مي توانند از اطلاعات پرونده هاي درماني بيماران جهت انجام مطالعات آموزشي و پژوهشي استفاده نمايند اما در صورت نیاز به استفاده از عکس و یا فیلم بیماران,تکمیل فرم رضایت نامه کتبی از سوی بیمار الزامی است.
  • تسهیل شرکت در کنگره ها و کارگاه های آموزشی برگزار شده توسط تیم؛
  • تائید فعالیت های آموزشی- درمانی اعضا توسط مسئول تیم و ارسال آن به مراجع بالاتر جهت درج در پرونده کارگزینی و آموزشی؛
  • تسهیل و برنامه ریزی شرکت اعضاء تیم در دوره های آموزشی داخل و خارج کشور؛

 

۶-۲)کلینیک تشخیص و درمان بیماران:

وظایف این کلینیک تخصصی به قرار زیر است:

-انجام معاینات تیمی در فواصل زمانی منظم

-انجام آزمایشات و ارزیابیهای تشخیصی پاراکلینیکی لازم برای هر بیمار

- تعیین پروتکل درمانی صحیح و مناسب برای هر یک از بیماران

-تعیین روشها و تکنیکهای درمانی مناسب برای هر یک از بیماران

-پیگیری وضعیت بیماران در فواصل زمانی مناسب

-اجرای برخی درمانهای مشاوره ای و رفتاری (گفتاردرمانی)

-تکمیل، نگهداری و آرشیو پرونده ها

اهداف غایی کلینیک تخصصی:

-ارائه ی بهترین، کم عارضه ترین و در عین حال ارزانترین خدمات درمانی به بیماران

- جلوگیری از سرگردانی بیماران در مواجهه با نظرات متخصصین مختلف

-ایجاد زمینه برای بازگشت به زندگی طبیعی و ایجاد روابط سالم با سایر هم سن و سالان

 در حال حاضر این کلینیک در دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دایر است .این کلینیک هر هفته روزهای دوشنبه با حضور بعضی از اعضای تیم در حیطه های جراحی پلاستیک،جراحی اطفال،جراحی گوش و حلق و بینی,جراحی فک و صورت و آسیب شناس گفتار و زبان به معاینه وارزیابی تیمی بیماران پرداخته و تصمیمات درمانی بیماران اعم از زمان انجام مداخلات درمانی و نوع تکنیک درمانی در طی این جلسه تیمی گرفته می شود و سایر همکاران و اعضای تیم در مراکز درمانی از جمله بیمارستان ها و درمانگاه ها بایستی مطابق با این تصمیمات به ادامه درمان بیمار بپردازند.

مسئول این کلینیک یکی از اعضای فعال تیم بوده که با توجه به تجربیات سایر تیم ها،از بین کارشناسان ارشد و یا P.H.D  گفتار درمانی با نظر رئیس دانشکده و مسئول تیم انتخاب می شود.

 

۶-۳)مراکز درمان

مراکز درمانی تیم شکاف لب و کام شامل موارد زیر است:

 

۶-۳-۱) بیمارستان ها

اقدامات جراحی از جمله جراحی لب,جراحی کام,جراحی های ثانویه,جراحی های ترمیمی و زیبایی, جراحی فک و صورت ,جراحی های گوش و سایر اقدامات جراحی مطابق با پروتکل درمانی تیم که در جلسه تیمی در کلینیک تشخیص و درمان تعیین گردیده و در صورتجلسه تیمی ثبت شده است،در بیمارستان های مورد تائید تیم با توجه به امکانات مورد نیاز صورت می گیرد.

 

۶-۳-۲)درمانگاه ها

درمانگاه شکاف لب و کام با هدف ارائه درمان های جامع و دقیق زیر نظر افراد ماهر و با تجربه در حیطه های درمانی شکاف لب و کام و جلوگیری از سردرگمی خانواده ها در مراکز درمانی مختلف تاسیس شد. اعضای فعال در این درمانگاه موظف اند زیر نظر تیم و مطابق با تصمیمات درمانی که در جلسه تیمی برای بیمار اتخاذ گردیده و در صورتجلسه تیمی ثبت شده است، مداخلات درمانی خود را اعمال نمایند.

 

۶-۴)واحد آموزش و پژوهش

جهت ارتقاء سطح علمی و آموزشی اعضای تیم و دستیابی به جدیدترین روش های تشخیصی و درمانی و همچنین انجام فعالیت های پژوهشی توسط اعضای تیم این واحد فعالیت نموده که مسئول این واحد توسط تیم تعیین می شود و در راستای اهداف تاسیس تیم فعالیت های آموزشی و پژوهشی را برنامه ریزی می نماید.

۶-۵) واحد پشتیبانی و خیریه

اين واحد که به عنوان "خیریه امام حسین(ع) " شناخته می شود، توسط جمعي از خيرين ، پزشكان ، گفتار درمانگران و خانواده ها زیر نظر تیم شکاف لب و کام تاسیس شده و به منظور تامین هزینه های مالی تیم و حمایت از بیماران فعاليت خود را آغاز نموده است  و در اين راستا اهدافي را در برنامه هاي كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت خود قرار داده است ، كه مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- جذب و هدايت مشاركت هاي مردمي ،دولتي و غير دولتي

۲- تامين قسمتي از هزينه هاي درمان بیماران نیازمند شکاف لب و کام و هماهنگي با سازمانهاي دولتي و مردم نهاد و سازمان هاي بيمه گر

۳- تامين تجهيزات پزشكي (تشخيصي- درماني)بيماران شکاف لب و کام

۴- استفاده از منابع وقف و هبه به منظور تامين منابع مالي مورد نياز

۵- تامين هزينه هاي پژوهش به منظور پيشگيري و درمان

۶- تامين هزينه هاي آموزش هاي لازم به خانواده ها و بيماران شكاف لب و كام و نيروهاي متخصص با در نظرگرفتن اشاعه فرهنگ،درمان تيمي و هماهنگي و تعامل با ساير مراكز آموزشي و درماني كشور و خارج از كشور

۷-ايجاد پلي كلينيك تخصصي به منظور درمان تيمي بيماران شكاف كام و اختلالات همراه   

۸-کمک به راه اندازی بیمارستان هاي کودکان و یا مادر و کودک  

 

۷- شرايط عضويت در تيم :

از بين همکاران عزیز افرادی به عضويت پذيرفته می شوند که دارای شرايط زير باشند:

- فارغ التحصيلان در رشته های جراحی (اطفال، پلاستیک، فک و صورت، گوش و حلق و بینی)، آسیب شناسی گفتار و زبان، ارتودنتیست و پروتزیست، دندانپزشکی، پرستاری، ژنتیک، شنوایی سنجی،رادیولژی، روانپزشکی، روانشناسی، مشاوره و سایر رشته های تخصصی پزشکی که با اهداف تیم ارتباط داشته باشند.(شاغل و غير شاغل).

-دانشجويان در حال تحصيل در رشته های ذکر شده بالا با حائز شرايط بودن در بندهای فوق الذكر می توانند به عنوان افرادی که تیم را حمایت و همراهی می کنند و نه به عنوان عضو اصلی با تیم همکاری نمایند. در این صورت دانشجویان می بایست فرم درخواست عضویت را از دفتر تیم دریافت کرده و پس از قبول شرایط و تعهدات آن را تکمیل نماید.یک نسخه از این فرم ضمیمه اساس نامه می باشد.

-حداقل ۲ مقاله ي معتبر در زمينه شكاف لب و كام ارائه داده باشند.

- قبول اساسنامه؛

-تکميل فرم درخواست عضويت با ارائه مدرک تحصيلی؛

 

تبصره ۱:مهر ماه هر سال ابلاغ عضويت هر يك از اعضاي تيم به وسیله مسئول تيم و به مدت ۱ سال صادر مي گردد.

تبصره ۲:سال رسمی تيم، از مهر ماه سال شمسی به مدت یک سال تمام محاسبه می شود.

تبصره ۳:برای هر يک از اعضا کارت عضويت عکس دار با مشخصات فردی صادر مي گردد.

 

 

۸- انتخابات تيم:

-انتخابات مسئول تيم،هماهنگ كننده تيم وهيئت نظارت بر انتخابات تيم هر دو سال يك بار و با حضور حداقل نيمي از اعضاي تيم صورت می گيرد.

-کليه انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان بايد عضو تيم باشند.

-افرادی از اعضاي تيم حق شرکت در انتخابات را دارند که حداقل شش ماه قبل از برگزاری انتخابات فرم مربوط به عضويت را تکميل كرده باشند.

-مدت فعالیت هر دوره دو سال تمام خواهد بود.

-مسئول تيم هر دوره موظف است حداقل يك ماه قبل از پايان دوره خويش، نسبت به انجام تشريفات انتخابات دوره بعد اقدام نمايد.

-هماهنگ كننده تيم موظف است با تعيين زمان قطعی انتخابات (با نظر هيئت نظارت بر انتخابات) کتباً به اطلاع کليه اعضا جهت شرکت در انتخابات برساند.

-هيئت نظارت برانتخابات موظف است که ليست کانديداها را حداقل ١۵ روز قبل از انتخابات کتباً به اطلاع اعضا برساند.

-مسئول تيم،هماهنگ كننده و هيئت نظارت در هر دوره نيز می توانند برای انتخابات دوره بعد کانديد شده و در صورت انتخاب شدن به فعاليت خود ادامه دهند.

-کاندیدا ها می بايستی تمايل خود را کتباً و در زمان تعيين شده به هيئت نظارت بر انتخابات اعلام دارند.

-اعلام كانديد شدن در انتخابات فقط بصورت کتبی و با امضای متقاضی معتبر می باشد.

 

تبصره ١:شروع دوره فعاليتهای مسئول جديد، بلافاصله پس ازاعلام نتيجه انتخابات، توسط هيئت نظارت بر انتخابات خواهد بود.

 

تبصره ۲:نتیجه انتخابات تیم بایستی توسط هیئت نظارت بر انتخابات و به صورت کتبی به اطلاع ریاست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و یا معاونت تحقیقات و فناوری داشنگاه علوم پزشکی اصفهان جهت صدور ابلاغ حکم برسد.

 

تبصره ۳:چنانچه در پايان دوره قبل، تشريفات انجام انتخابات دوره بعد به هر نحو ممکن پايان نيافته باشد، مسئول دوره قبل تا قطعيت نتيجه انتخابات فعاليت خود را انجام خواهد داد.

۱-۸) هيئت نظارت بر انتخابات :

هيئت نظارت بر انتخابات شامل ۳ نفر از اعضای تیم است که توسط اعضاي تيم، یک ماه قبل از برگزاری انتخابات منصوب می گردند. وظائف هيئت مزبور،نظارت بر کليه امور انتخابات تيم با توجه به شرايط مندرج در اين اساسنامه می باشد.

 

تبصره: عضو تیم به شرطی می تواند به عنوان هیئت نظارت بر انتخابات منصوب گردد که حداقل ۲ سال سابقه عضویت در تیم را داشته باشد

 

۹- مصوبات تیم:

شرایط و نحوه  تصمیم گیری های تیم در حیطه های تحت پوشش تیم از جمله آموزشی- درمانی –پژوهشی و پشتیبانی با توجه به رعایت حقوق و منافع بیمارن و اهداف تشکیل تیم به صورت زیر می باشد:

-جلسات با حضور اعضاء تیم و مسئول تیم برگزار می شود.

-هر گونه پیشنهاد و برنامه جدید جهت بررسی در جلسه بایستی توسط اعضاء به مسئول تیم ارائه شود.

-پس از طرح موضوع در جلسه به وسیله مسئول تیم و توضیحات کافی توسط پیشنهاد کنندگان در صورت توافق حداکثر اعضاء حاضر در جلسه(نصف+۱) تصویب و لازم الاجرا می باشد.

-صورتجلسات تیم توسط هماهنگ کننده ثبت شده و به امضا اعضاء حاضر در جلسه می رسد.

-کلیه اقدامات خارج از مصوبات رسمی تیم، وجاهت قانونی ندارد.

 

۱۰-شرايط انجام تحقيقات در تيم :

۱.استفاده از عکس و فیلم بيماران فقط با اخذ رضايت نامه كتبي از ايشان ممكن است

۲.پژوهشگران مي بايست درخواست خود را جهت انجام طرح تحقيقاتي در تيم كتباً نوشته و در اين درخواست، نام طرح،هدف انجام پژوهش،نام پ‍ژوهشگران،تعداد نمونه مورد نياز،نحوه نمونه گيري،تعداد روزها يا ساعت هاي حضور در تيم جهت نمونه گيري،ارگان مربوطه طرح را ذكر نموده و اين درخواست را به همراه فرم تعهد نامه موجود در تیم ،تكميل کرده به دفتر تيم تحويل دهند.

۳. اصول و موازين اخلاقي و شرعي در طي انجام پژوهش رعایت شود. همچنین حداقل نام ۲ نفر از اعضاي تيم به طور الزامي در طرح تحقیقاتی و مقاله های استخراج شده از طرح وجود داشته باشد و نیز ارائه يك نسخه از پروپوزال نهایی تصویب شده و یا یک نسخه از پايان نامه،طرح یا مقاله به دفتر تيم ضروری است.

 

۱۱. برگزاری کنگره،همایش یا کارگاه توسط تیم:

از آنجا که یکی از اهداف تیم شکاف لب و کام ارتقا علمی اعضا و نیز جامعه پزشکی مرتبط با این بیماری می باشد،این تیم اقدام به برگزاری سالانه یا دوسالانه ی همایش و کارگاه های شکاف لب و کام در حیطه های مختلف می نماید.تلاش تیم بر این است که با دعوت از متخصصین خارج و یا داخل کشور به ارتقا سطح علمی اعضا پرداخته و از علوم جدید در امر تشخیص و درمان این بیماری مطلع گردند.

تبصره ۱: زمان برگزاری کنگره های کشوری شکاف لب و کام به صورت دو سالانه می باشد که این زمان بر اساس صلاحدید اعضای تیم قابل تغییر می باشد.

تبصره ۲: زمان برگزاری کارگاه های آموزشی تیم شکاف لب و کام در حیطه های مختلف بر اساس نیاز و صلاحدید اعضای تیم و با ارائه پیشنهاد به مسئول تیم و بررسی در جلسه تیمی ، تعیین می گردد.

تبصره ۳: حضور اعضای تیم در کنگره و یا کارگاه مرتبط با رشته ایشان ضروری می باشد.

تبصره ۴: گواهی حضور اعضای تیم و سایر شرکت کنندگان در کارگاه یا کنگره و همایش ها منوط به شرکت در تمام جلسات برنامه های فوق می باشد.

تبصره ۵: دبیر علمی و دبیر اجرایی کنگره و کارگاه با صلاحدید تیم و مطابق با اصول و موازین آن تعیین می گردد.لذا اعضا جهت پیشنهاد برگزاری کارگاه می توانند نظرات خود را به صورت کتبی به مسئول تیم اعلام نموده و پس از طرح در جلسه تیمی، تصمیم لازم اتخاذ گردد.

تبصره ۶: تعیین محل دبیرخانه کنگره و کارگاه با پیشنهاد دبیر علمی و اجرایی به مسئول تیم و بررسی در جلسه تیمی تعیین می شود و امور اجرایی مربوط به کنگره یا کارگاه در این محل انجام خواهد گرفت.همچنین کلیه مدارک و مکاتبات مربوط به کارگاه و یا همایش پس از اتمام آن می بایست به دفتر تیم تحویل داده شود.

 

۱۲-حقوق بيماران تحت پوشش تيم:

بیمار حق دارد:

۱۲-۱:جهت حفظ حریم شخصی خود از رازداری و محرمانه ماندن محتوای پرونده درمانی به جز مواردی که توسط مراجع ذی صلاح قانونی استعلام صورت گیرد، اطمینان حاصل نماید.

۱۲-۲:از میزان تعرفه ها به صورتی که به راحتی در معرض دید وی قرار گیرد و نوع سازمان های طرف قرار داد مطلع گردد.

۱۲-۳: اطلاعات ضروری در خصوص تشخیص، روند مراحل درمان و عوارض احتمالی را از پزشک یا درمانگر معالج دریافت و در انتخاب شیوه نهایی درمان مشارکت نماید.

۱۲- ۴: سابقه ی درمانی خود و نتایج آزمایشات پاراکلینیکی انجام شده را از دفتر تيم تقاضا نموده و پس از تائيد مسئول تيم و مسئول كلينيك آن را تحويل بگيرد.

۱۲- ۵:پزشک یا درمانگر خود را انتخاب نماید

۱۲- ۶:اطمینان یابد که در موارد مشکل یا تردید آمیز در صورت تقاضای وی یا خانواده ی او و یا در مواقعی که به نظر می رسد مشاوره یا ارجاع به سایر پزشکان یا مراکز درمانی، کیفیت درمان را ارتقاء می بخشد،ارجاع از سوی تيم صورت می گیرد.

 

اين اساسنامه پيشنهادی در ۱۲ بند توسط تیم شکاف لب و کام اصفهان در تاريخ ۹۲/۵/۱۲ تدوين گرديده است و  تنها در نسخه اصلی  که با امضای قلم نويس نويسندگان ياد شده بالا تاييد شده است، معتبر می باشد و ملزم به بايگانی در دفتر تيم می باشد.